Website of webshop?

of allebei?

Het verschil tussen een webshop en een website


Een website heeft in de basis als doel te informeren, te promoten, en contact te maken met de websitebezoekers. Ze krijgen er informatie over je bedrijf, de producten die je maakt of verkoopt, de diensten die je biedt. Ze vinden er de contactpersonen en openingstijden van het bedrijf. Voor een website is de uitstraling belangrijk, en ook de content, de teksten en afbeeldingen. Evenals een logische indeling, zodat de bezoeker snel vindt wat hij of zij zoekt.

Een webshop is veel meer gericht op verkopen. De hele webshop is er voor dat doel. De producten en hun presentatie staan centraal, zijn vaak op meerdere manieren op te zoeken en te filteren, en er is een duidelijke route van product via winkelwagen naar kassa. Dit verschil is niet alleen duidelijk aan de voorkant van de website of webshop, maar zeker ook aan de achterkant. Een webshop heeft achter de schermen een backoffice waarin de orders binnenkomen, bevestigingen, pakbonnen en zelfs track & trace codes gegenereerd worden. Eventueel wordt de voorraad van de producten er ook bijgehouden. Bovendien moeten er betaalmethodes geïntegreerd zijn. Zodat de klant aan de voorkant van de site meteen kan afrekenen voor de bestelde producten, en de webshopeigenaar aan de achterkant de betalingen goed kan verwerken.

Een webshop kan zelfs nog uitgebreider zijn. Er kunnen loyaliteitsprogramma’s lopen, er kunnen features zijn als ‘meest verkochte product’, ‘andere klanten bekeken ook’, een verlanglijstje voor de klant die niet meteen bestelt maar de lijst wel wil bewaren, enz.

Overlap website en webshop

Er zit wel een zekere overlap in, want ook bij een website zonder webshop wil de eigenaar van de site graag dat de bezoekers van de website iets doen. Contact opnemen, een offerte opvragen, bellen voor een afspraak. Zowel in een webshop als in een website moet er conversie plaatsvinden.

Wat is voor jou geschikt? Een website of webshop?

Sommige bedrijven weten precies wat ze moeten kiezen, een website of webshop. Ze hebben óf het een, óf het ander nodig, maar niet allebei. Maar als je het niet helemaal zeker weet, wat ga je dan kiezen? Website of webshop? Misschien wil je ze wel beide, of wil je een website waarmee je toch producten kunt verkopen, zonder al te veel toeters en bellen. De vele extra features en de volledige backoffice van een uitgebreide webshop heb je wellicht helemaal niet nodig.

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt een website én een webshop op je domeinnaam zetten. Een webshop neemt in verhouding wel meer diskspace in dan een website, omdat er veel foto’s van producten in staan, die nu eenmaal de nodige ruimte innemen. Maar geen zorgen, bij de meeste, zo niet alle hostingproviders, kun je het hostingabonnement heel eenvoudig upgraden indien nodig.
Het kan goed zijn dat bezoekers eerst op de homepage van je website belanden, waar ze informatie kunnen vinden, maar ook meteen kunnen doorklikken naar de webshop. Ze krijgen dan op de website wel de uitstraling en sfeer mee van jouw bedrijf, en als je banners of andere op promotie gerichte items op je homepage hebt, zien ze die ook.
Heb je voor je website en webshop 2 verschillende domeinnamen, dan zorgen we dat er op de website een button of link staat, of een afbeelding met een link naar je webshop. En in de webshop kan uiteraard ook een link gemaakt worden, naar de website van het bedrijf achter de webwinkel.

SEO van een webshop en website

De website en de webshop moeten elk hun specifieke zoekmachineoptimalisatie hebben. Omdat de website nu eenmaal meer informatie biedt, en de webshop meer producten. De webshop zal allicht wat sneller op een hogere positie belanden in de zoekresultaten dan de site, omdat alle producten een beschrijving krijgen met trefwoorden, en omdat er in een webshop meer beweging zit, in die zin dat er vaker wijzigingen zijn in het assortiment, dan in de content van je website.

Arbeidsintensief

Realiseer je ook dat een webshop meer aandacht vraagt dan een website. Het is overigens zeker goed voor de vindbaarheid van je website wanneer je daar ook veel mee bezig bent. Bijvoorbeeld door het plaatsen van nieuwe content en blogberichten. Maar bij een webshop zijn er nog meer zaken om je mee bezig te houden. Zoals het updaten van het productassortiment, het verwerken van bestellingen, het afprijzen van producten die in de uitverkoop gaan, het verwijderen van artikelen die niet meer leverbaar zijn, het verpakken en versturen van de bestellingen, eventuele retouren, enzovoort. En dit is de situatie wanneer je webshop al is opgebouwd, want het vullen van een nog lege webshop met producten kan een behoorlijke klus zijn.

Catalogus

Wanneer je nog niet toe bent aan een volledige webshop, of eerst wilt proberen of je producten een online markt zullen vinden, en of een webshop echt iets voor jou is, dan kun je beginnen met een catalogus op je website te maken. Als je ook een fysieke winkel hebt kun je de producten in de winkel laten betalen en/of ophalen, of je verstuurt de producten pas wanneer het geld op je bankrekening is bijgeschreven. Dit is niet optimaal, maar als tijdelijke aanloopfase wel te doen. Je kunt dus een catalogus zonder winkelmandje en zonder paymentgateway in je website laten integreren. Zo kunnen we er toch functionaliteit in stoppen, zonder dat het meteen een volledige webshop is.

Volledige webshop

Uiteindelijk blijft een volwaardige webshop het meest ideale als je professioneel aan de slag wilt met het verkopen van producten. Een webshop die gebaseerd is op software die ervoor gemaakt is, en die alle features heeft die je met een webshop nodig kunt hebben.

Je kunt dan jouw klanten bieden wat ze verwachten. Namelijk een duidelijke presentatie van de producten met beschrijvingen, meerdere foto’s, herhaalorders, een wishlist, een winkelmandje met een heldere optelling van de bedragen, de BTW en de verzendkosten, diverse betalingsmogelijkheden, traceren van de zending, enzovoort.

Wil je dit kunnen bieden, kies dan voor een webshop, eventueel naast je website. Je hebt dan bovendien zelf ook meer gemak: functies zoals klantnummers, het genereren van pakbonnen en facturen, automatisch e-mail berichten versturen om bestellingen te bevestigen of om te laten weten dat de zending verstuurd is, voorraadbeheer, spaar- of beloningsprogramma’s, kortingscodes of -bonnen, en nog veel meer.

Advies

Sta je voor de keuze Website of Webshop, denk dan over deze punten na, en beslis wat het beste past. Wat past bij jouw bedrijf, jouw situatie, jouw producten en jouw doelgroep. Je hoeft dit overigens niet alleen te beslissen. Je kunt contact met me opnemen, zodat we de mogelijkheden en prijzen op een rijtje kunnen zetten en zodat ik je kan adviseren over de mogelijkheden van website of webshop, of van allebei.

Vraag je vrijblijvende offerte

Bel me, mail me, of vul het contactformulier in. Vraag je vrijblijvende prijsopgave voor je website, webshop, of combinatie.
Stuur me je aanvraag en ik neem contact met je op voor een vrijblijvende offerte. Vul hiervoor het formulier in, bel me of stuur een e-mail.
 

Contact

  • Telefoon

    0115-78 51 47
  • E-mail

    info@studio-vici.nl