0115 78 51 47
            
  info@studio-vici.nl

Moet ik AMP hebben? Wat is het?

AMP, wat is dat?

Moet ik AMP hebben voor mijn website? Wat is het eigenlijk? Soms hoor of zie je opeens weer iets nieuws langskomen uit de hoge hoed van Google. Je vraagt je dan af of je dat nodig hebt voor je website. Hoog in de zoekresultaten verschijnen willen we natuurlijk allemaal. De vraag is alleen, op welke manier werkt dit het beste voor jouw site.

AMP betekent Accelerated Mobile Pages. Het AMP Project is een open source initiatief met als doel content te bieden die is geoptimaliseerd voor mobiel, en die overal supersnel laadt. Het komt erop neer dat een AMP-pagina een uitgeklede versie is van een gewone pagina, zelfs de uitgeklede versie van een responsive pagina. Want behalve de tekst, opgemaakt volgens een standaard thema (dus niet met de kleuren en lettertype’s van jouw website) blijft er niet veel over. Geen formulieren (om in te schrijven op de nieuwsbrief). Geen knopjes om te delen op social media. Ruimte op te reageren op een blogbericht is er niet. Youtube filmpjes zijn er niet, geen afbeeldingen, enz. Het ‘strippen’ van de website gebeurt namelijk door dynamische elementen weg te laten die de laadtijd van een pagina vertragen.

Als er ‘weer iets nieuws’ is van Google moeten wij, als website-eigenaren en -bouwers, ons toch verdiepen in de nieuwigheid. We moeten beslissen of we er belang bij hebben en rekening mee moeten houden. Want Google is nu eenmaal dé zoekmachine (gevolgd door Bing/Yahoo). Dus moet ik AMP hebben, of is het niet relevant voor mij?

Wat Google erover zegt

Vooralsnog, zegt Google, is AMP geen ranking factor. Ok, maar snelheid wel (sinds 2010 al) en websites die voor mobiel geoptimaliseerd zijn ranken hoger dan websites die dat niet zijn. Wat het snelle laden van AMP-pagina’s doet, is de ‘user experience’ verbeteren. Dat vindt niet alleen Google belangrijk, dat zou iedere website-eigenaar belangrijk moeten vinden. Hoe de bezoeker jouw website ervaart is minstens net zo belangrijk als wat jij hem wilt vertellen, wil je hem overhalen je klant te worden. En daar draait AMP dus om, snelheid en goede gebruikerservaringen.
Bovendien: NU nog niet, maar wat niet is kan nog komen!

Hoe ziet dat eruit, dat AMP?

moet ik AMP hebbenAls je op Google zoekt naar een artikel via je mobiel, dan kun je het ‘lightning’ symbool zien, bij artikelen die getoond worden in een soort carrousel. Dat symbool geeft aan dat je, wanneer je op het artikel klikt, een kale, schone, snelle, gestroomlijnde versie krijgt voorgeschoteld van een artikel dat supersnel laadt in je browser.

Eerst werkte het alleen nog maar op Google.com. Sinds begin augustus is men begonnen met het uit te rollen in andere landen, zodat het nu ook op Google.nl beschikbaar is.

Moet ik AMP hebben voor mijn website?

Nog niet, behalve als je een website hebt die zich richt op nieuws of waarbij de blogberichten een belangrijke rol spelen. Want de carrousel met AMP-artikelen toont nu alleen nog maar nieuwsberichten. De pagina’s/berichten moeten zijn opgemaakt als nieuwspagina om als zodanig herkend te worden. Dus als jouw website helemaal niet opduikt in Google Nieuws, dan heb je er nog niets aan.

Mocht je het willen toepassen, doe dit dan alleen nog op de blog, omdat alle media (zoals youtube en afbeeldingen) wordt gestript in de AMP versie van een pagina. Bovendien kunnen mensen makkelijk van het ene naar het volgende nieuwsbericht swipen dus zo kunnen ze jouw website ook heel makkelijk weer supersnel verlaten.

Als AMP geïmplementeerd wordt voor andere berichttypes dan nieuwsberichten, dan wordt het interessant om er iets mee te gaan doen.

Komt het zover, dan kun je bij Studio Vici aankloppen om jouw content voor AMP te optimaliseren. Dat hoeft niet noodzakelijk veel tijd of geld te kosten, we hoeven niet alle pagina’s en berichten opnieuw te maken. Het is niet onbelangrijk om dan te zorgen dat de bezoeken aan AMP-pagina’s ook in je statistieken van Google Analytics getoond worden.

Labels:,

Trackback van jouw site.

 telefoon

0115 78 51 47

 e-mail

info@studio-vici.nl