0115 78 51 47
            
  info@studio-vici.nl

Google Mobile First

Wat is de Google Mobile First index?

Google is bezig aan de uitrol van hun nieuwe Google mobile first index. Dit betekent dat Google de zoekresultaten gaat rangschikken en tonen op basis van de mobiele versie van websites, zelfs als de resultaten worden getoond aan desktop-gebruikers. Vraag jij je ook af hoe dat allemaal zal werken? Hieronder vragen en antwoorden.

Wat verandert er met de Google mobile first index?

Omdat meer en meer zoekopdrachten via mobiele apparaten worden gedaan, wil Google dat de zoekresultaten hiermee overeenstemmen, om zo de meerderheid van hun gebruikers zo goed mogelijk te bedienen. Dus mensen die via mobiel iets googlen.

Google is begonnen de mobiele versie van het web als hun primaire zoekmachine index te gebruiken. Een zoekmachine index is een verzameling pagina’s/documenten die de zoekmachine heeft ontdekt, voornamelijk door het crawlen (doorzoeken) van links. Google heeft het web al doorzocht met een desktop browser als uitgangspunt, en nu is Google bezig om het crawlen te doen met een mobiele browser als uitgangspunt.

Wat als ik geen mobiele website heb?

Google heeft gezegd je nog geen zorgen te hoeven maken. Alhoewel Google het belangrijk vindt dat je een mobiele website hebt, zal het je desktop versie crawlen als er geen mobiele is. Google zei: “If you only have a desktop site, we’ll continue to index your desktop site just fine, even if we’re using a mobile user agent to view your site.”

Als je wel een mobiele site hebt, dan moet je ervoor zorgen dat de inhoud en links op de mobiele site nagenoeg gelijk zijn aan die van de desktopversie zodat Google de juiste inhoud kan lezen en je site net zo goed kan rangschikken als toen je dekstop site werd gecrawled.

Er staat minder op mijn mobiele site dan op mijn desktop website. Is dat een probleem?

In principe wel ja. Google heeft gezegd dat het naar de mobiele versie van je website kijkt. Dus als er op pagina A van de mobiele versie minder content staat dan op pagina A van de desktop versie, dan zal Google waarschijnlijk alleen de mobiele versie zien, die met minder content in dit geval.

Dit is de reden waarom Google je aanraadt met een responsive website te werken. De content (inhoud) is per pagina hetzelfde op de desktop en de mobiele versie hiervan. Je kunt hetzelfde doen met andere oplossingen voor mobiele websites, maar dan heb je meer kans op fouten of verschillen.

Hoe zit het met uitklapbare content?

Bij desktop sites heeft Google gezegd dat content die verborgen is in tabs, accordeons, uitklapbare boxes e.d. een gering gewicht zouden hebben in de weging. Maar als het gaat om mobiele websites, zei Google’s Gary Illyes, dan krijgt zulke content het volle gewicht in de waardering, indien het wordt gedaan voor een betere gebruikerservaring (user experience). Het idee hierachter is dat uitklapbare inhoud zinvol is op mobiele websites, en niet zozeer op een desktop website.

Zal dit Google rankings enorm veranderen?

Zowel Gary Illyes als Paul Haahr van Google hebben gezegd dat dit de algemene rankings niet wezenlijk zal veranderen. Sterker nog, ze willen zelfs dat er een minimale verandering is in de rankings bij deze andere benadering. Natuurlijk is het is nog te vroeg om dit met zeker te weten, zeiden ze, maar hun doel is dat deze nieuwe wijze van indexeren geen al te grote invloed heeft op de huidige rankings.

Wanneer zal dit volledig in werking zijn?

Google zei dat ze zijn al begonnen met het testen van de Google mobile first index bij sommige gebruikers. Maar het lijkt erop dat de volledige uitrol pas over enkele maanden zal zijn. Google noemt nog geen datum, omdat ze nog steeds aan het testen zijn, en als alles goed gaat, kunnen ze het ook eerder in werking zetten. Als dingen niet goed gaan, kunnen ze het tijdspad verlengen.

Google zei wel dat ze zal dit bij steeds meer gebruikers van de zoekmachine zullen toepassen, naarmate ze in de loop van de tijd steeds zekerder worden van hun mobile first index.

Is dit een ranking boost voor mobiel-vriendelijke websites?

Google heeft al eerder gezegd dat content die niet mobiel-vriendelijk wordt beschouwd niet zo goed rankt. Dat blijft het geval met deze nieuwe index.
In de huidige index, die de meeste mensen nog steeds voorgeschoteld krijgen, wordt de desktop content van websites geïndexeerd en gebruikt voor het tonen van zoekresultaten aan zowel desktopgebruikers als mobiele gebruikers. Dan wordt de mobile-friendly ranking boost toegepast, zoals in het huidige systeem, op mobiel-vriendelijke pagina’s.

Hoe weet ik of Google mijn mobiele pagina’s ziet?

De beste manier is om de functie Ophalen en Weergeven (Fetch and Render) te gebruiken in de Google Search Console. Kies de user-agent ‘mobile: smartphone’ en kijk naar het voorbeeld nadat ophalen en weergeven is voltooid. Wat Google je hier toont is waarschijnlijk wat Google kan zien en kan indexeren van je mobiele website. Als er content ontbreekt, dan moet dat oplossen en daarna de Fetch & Render tool opnieuw gebruiken.

Ranking signalen van je mobiele site

Google heeft je mobiele site al gerankt op basis van een groot aantal signalen van je desktop website. Dat gaat veranderen. Google gaat je mobiele en je desktop site ranken op basis van signalen die ze krijgen bij het crawlen van je site uit een mobiel oogpunt, met een mobiele browser.

Dus de paginasnelheid van je mobiele site zal de rankings van je mobiele site en desktop site in Google bepalen. Google zal waarschijnlijk ook kijken naar de titel, naar H1’s, naar gestructureerde gegevens en andere labels, en naar content gegenereerd door je mobiele site. Dit alles op je mobiele website is belangrijker voor je ranking dan de elementen van je desktop website.

Is dit niet volledig omgekeerd van hoe het eerst was? Als Google de desktop resultaten gaat ranken op basis van hoe ze je mobiele site zien? Ja, maar Google weet dat, en bovendien wordt er steeds meer via mobiel gegoogled, en zullen er dus steeds meer mensen via mobiel zoeken, ipv via een desktop pc.

Komen er verschillende Google indexen voor mobiel en desktop?

Uiteindelijk is het plan van Google om slechts één index te hebben, een die gebaseerd is op mobiele content, om zoekresultaten te tonen aan zowel mobiele als aan desktop-gebruikers. Tijdens de uitrolperiode zullen er twee zijn: desktop-first en mobile-first. Een kleine groep gebruikers zal zoekresultaten voorgeschoteld krijgen uit de mobile-first-index. Het is niet iets waarop je zelf invloed zult hebben. Mensen zullen waarschijnlijk geen idee welke index ze daadwerkelijk geserveerd krijgen.

google mobile first index

Naarmate Google’s vertrouwen in de mobile-first index groeit, zullen ze steeds meer toegaan naar de Google mobile first index als enige index. Of, mocht men de nieuwe mobile-first index toch niet zinvol of goed genoeg achten, dan kan het zijn dat men besluit terug te gaan naar de desktop-first index. Ze hebben tenslotte de Google mobile first index een experiment genoemd.

In een blogbericht zei Google: “Onze zoekindex blijft een enkele index van websites en apps, onze algoritmes zullen uiteindelijk voornamelijk gebruik maken van de mobiele versie van de content van websites, om pagina’s van websites te rangschikken in de zoekresultaten.” Paul Haahr van Google herhaalde dit nog eens op twitter.

Zullen links en rankings hierdoor veranderen?

Er is een punt van zorg omdat mobiele content vaak minder links heeft dan desktop content. Dit lijkt op de vraag over mobiele websites die minder content bevatten dan de desktop versie, hierboven. De zoekresultaten van Google zijn erg afhankelijk van links en content. Dus als zowel links als content worden beïnvloed, zal de ranking dan ook worden beïnvloed?

Google zei dat ze nog steeds aan het testen zijn, dus het is niet helemaal duidelijk. Gary Illyes heeft gezegd: “Ik wil nog niets met zekerheid zeggen over links. Het is daar nog te vroeg voor omdat alles nog in beweging is.”

Kan ik hier nu iets van zien in de zoekresultaten?

Google heeft gezegd dat je geen wijzingen en geen invloed zou moeten kunnen zien, van deze fase van de mobile-first index. In feite hoopt Google juist dat er weinig tot geen merkbaar verschil zal zijn, zelfs niet als de mobile-first index later volledig uitgerold is. Paul Haahr zei: “I would be very surprised to detect any effects of mobile-first indexing at this stage.”

Technisch gesproken is dit een wereldwijde rollout, dus het zal ook niet speciaal merkbaar zijn in bepaalde landen of regio’s.

Wat betekent dit voor jou?

Klanten van Studio-Vici, wiens website door Studio-Vici is gebouwd, hoeven zich geen zorgen te maken. Deze websites zijn responsive, en bevatten alle content maar één keer. De content wordt wel anders weergegeven op een mobiel apparaat dan op een desktop, voor de gebruiksvriendelijkheid. Maar er zit geen verschil in de inhoud voor mobiel of desktop, en er zijn geen 2 versies van je website. Daarom zal de Google mobile first index voor deze websites geen andere ranking in de zoekresultaten opleveren.

Klanten die hun website elders hebben laten bouwen, kunnen deze laten nakijken. Mocht deze niet responsive zijn, of gebruik maken van een systeem waarbij er 2 versies van de site zijn (een aparte mobiele site en een aparte desktop site dus), dan kan dit worden aangepast, om de geschiktheid voor de Google mobile first index te verbeteren.

Labels:, , , ,

Trackback van jouw site.

 telefoon

0115 78 51 47

 e-mail

info@studio-vici.nl