Google Featured Snippets, een nieuwe SEO kans?

Wat zijn Google Featured Snippets of Uitgelichte Fragmenten?

google featured snippets olympischFeatured Snippets zijn korte samenvattingen van antwoorden op zoekopdrachten, die in de Google zoekmachine gesteld worden. De snippets verschijnen alleen als er letterlijk een vraag wordt ingetikt. Dus niet bij de zoekwoorden ‘olympische medailles’ maar wel bij de zoekopdracht ‘wat zijn de olympische spelen?’. Google kiest dan het antwoord wat daar het beste bij past, meestal uit de top 5 van de organische zoekresultaten. Het antwoord komt dus niet uit de database van Google zelf, maar uit websites van derden. In Nederland worden ze ook Uitgelichte Fragmenten genoemd.
In Nederland is het relatief nieuw, maar het bestaat al langer.

Het waarom van Featured Snippets

Google heeft als doel om relevante zoekresultaten te leveren voor je zoekopdracht, omdat het gebruiksgemak van de eindgebruiker centraal staat.

Wanneer we opmerken dat een zoekopdracht een vraag bevat, detecteren we op programmatische wijze pagina’s die de vraag van de gebruiker beantwoorden.
– Google over Featured Snippets

Wat heb je aan Google Featured Snippets als site eigenaar?

De featured snippets staan bovenaan in de zoekresultaten. Op de beste plek, en gratis, staat jouw antwoord op de vraag van de zoeker.

Maar dan moet de zoeker niet meer doorklikken naar mijn site!

Daar zit wat in, omdat het antwoord al in de snippet staat zou je dat denken. Maar het is maar een korte tekst, een samenvatting, dus je moet de lezer zien te verleiden om wel door te klikken naar je site, voor meer info.

De featured snippets verschijnen nu nog alleen bij informatieve zoekopdrachten. De mensen die dit soort vragen stellen zitten vaak nog vroeg in de ‘customer journey’, in de orientatiefase. In elk geval hebben ze via de Featured Snippets dan al van jouw website gehoord en je hebt ze al een dienst bewezen, namelijk een antwoord gegeven op hun vraag. De kans is groot dat ze bij een volgende vraag over het ontwerp, wanneer ze meer gedetailleerde info zoeken en/of beter weten wat ze willen, ook naar jou komen.
Je bent dan al bekend als een soort ‘kenner’, een autoriteit op het gebied.

Krijgt de nr 1 van de zoekresultaten automatisch de Google Featured Snippets?

Nee, omdat kennelijk het algoritme voor de Featured Snippets anders is dan die voor de organische zoekresultaten. Het is wel vaak content van een website die in de top 5 van de zoekresultaten staat.

Hoe kun je zien of je website al featured snippets heeft?

Vragen met ‘hoe’ of ‘wat’ zijn een trigger voor featured snippets. Kijk eens naar de zoekopdrachten in je Google Search Console, bij Zoekverkeer > Zoekanalyse kun je zien of dit soort zoekopdrachten mensen naar jouw site hebben gebracht.

Hoe kun je zorgen dat je Google Featured Snippets krijgt?

Als jouw content verschijnt als Featured Snippet in de zoekresultaten, dan komt dit door een combinatie van:
– Grote relevantie tussen de zoekopdracht (de vraag) en de titel of kop van de pagina. Zorg dus dat de vraag letterlijk in je pagina staat.
– Je pagina moet een duidelijk en gedetailleerd antwoord op de vraag bevatten. Wel beknopt. Opsommingstekens e.d. helpen hierbij
– Nette html-code en micro date zijn belangrijk, zodat Google kan achterhalen waarover je pagina gaat. Entiteiten (mensen, plaatsen, dingen) zijn ook belangrijk. Richt je dus net zo goed op beschrijvingen als op exacte antwoorden.

Hoe pakken we dit praktisch aan?

Om veel en goede antwoorden te hebben op de wat- en hoe-vragen die Featured Snippets triggeren moet je zorgen voor een kennisbank, een soort wikipedia, en plek op je website waar kennis wordt gedeeld over jouw vakgebied. Je laat daarmee aan Google zien dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied.
Je kunt dus niet een bepaald stukje tekst in je pagina aanmerken als ‘antwoord’, omdat Google dit zelf ‘op programmatische wijze’ bepaalt. Het moet echt apart staan in een kennisbank die als zodanig herkend wordt door Google, en gestructureerd is.

Geen garanties, maar de concurrentie zit ook niet stil

Deze aanpak geeft geen garanties om featured snippets te krijgen. De algoritmes van Google zijn immers niet volledig bekend, en ze worden ook gedurig aangepast. Wel heb je vast ook slimme concurrenten, die ook op featured snippets azen, waarbij je vast niet wilt achterblijven.

Ben jij een kenner op jouw vakgebied?

Ben jij een kenner op jouw vakgebied, en heb je veel antwoorden op vragen, dan is het nuttig om een kennisbank op te zetten en zodoende te proberen wat Featured Snippets te veroveren.
Wil je zo’n kennisbank gaan opzetten in jouw website, neem dan contact met me op. Dan gaan we hier samen mee aan de slag.

Featured Snippets, Google, SEO

Contact

  • Telefoon

    0115-78 51 47
  • E-mail

    info@studio-vici.nl