Vindbaarheid in België voor je Nederlandse bedrijf

Wil je met je Nederlandse bedrijf goed vindbaar worden in België? Dit gaat niet vanzelf, zeker niet als je website op een .nl domein staat. Google probeert de gebruiker namelijk zoveel mogelijk lokale zoekresultaten voor te schotelen. Hierdoor krijgen ze automatisch minder zoekresultaten uit buurlanden te zien, al spreekt men daar dezelfde taal. Gelukkig is het wel mogelijk om de vindbaarheid in België te verbeteren. Voor veel ondernemers in de grensstreek is dit wenselijk.

Vindbaarheid in België voor bedrijven in de grensstreek

vindbaarheid in belgieHeb je je klantenkring voornamelijk in Zeeuws-Vlaanderen maar wil je ook klanten vinden in Oost Vlaanderen? Ben je gevestigd in West-Brabant maar wil je ook klanten uit de regio Antwerpen? Kies er dan voor om ook een .be domein te nemen. Daarna heb je 2 opties: je bouwt een nieuwe website op het .be domein met een eigen, andere layout, andere teksten en andere afbeeldingen, of je zet er hetzelfde neer als op je .nl domein. Een andere website bouwen kost uiteraard meer tijd en geld. Het heeft als voordeel dat je de .be site meteen specifiek voor je Belgische doelgroep kunt maken.

Duplicate content

De tweede optie, een kopie van je Nederlandse website op je .be domein zetten, wordt vaak beschouwd als een slecht idee. Dit omdat Google het als duplicate content zou zien. Dat wordt gezien als slecht voor de ranking van beide domeinen. Men zegt ook dat het tot penalties van Google kan leiden. Echter, dezelfde content op 2 websites heeft niet altijd een slechte reden te hebben, zoals plagiaat. Wanneer bijvoorbeeld een fabrikant aan al zijn distributeurs dezelfde productteksten doorgeeft en zij deze 1 op 1 overnemen op hun websites, is er niks mis mee. Of denk eens aan persberichten, die meestal 1-op-1 worden overgenomen op heel veel nieuwssites.

Hreflang

Om eventuele duplicate content penalties of lagere ranking te voorkomen is een oplossing, genaamd ‘hreflang’. Met deze tag vertel je Google dat de website op je .nl domein in het Nederlands is en gericht op Nederland, en dat de website op je .be domein in het Nederlands is en gericht op België. Google maakt geen onderscheid tussen Nederlands en Vlaams, of tussen Waals en Frans. De zoekmachine maakt wel onderscheid tussen de diverse taalcode-landcode combinaties. Bijvoorbeeld nl-nl en nl-be, of fr-fr en fr-be. Hiermee los je het duplicate content probleem op èn vergroot je je vindbaarheid in België! Google noemt verschillende landendomeinen (TLDs oftewel Top Level Domains) zelf als oplossing: “There are some steps you can take to proactively address duplicate content issues, and ensure that visitors see the content you want them to”. De zoekgigant legt ook uit hoe je Google informeert over “localized versions of your page”.

Toch verschillend

Uiteraard is het altijd goed om je af te vragen in hoeverre je jouw Vlaamse doelgroep anders moet en kunt aanspreken dan je Nederlandse klanten. En is alle content van je Nederlandse website wel geschikt of aantrekkelijk voor je Belgische doelgroep? In het algemeen kun je rekening houden met bepaalde cultuurverschillen, verschillen in zinsbouw, landgebonden uitdrukkingen en actualiteiten. Specifieker kun je reviews en case studies toespitsen op het doelland.

Jouw vindbaarheid in België verbeteren

Wil je ook jouw online vindbaarheid over de grens verbeteren? Laat het me weten, zodat we kunnen overleggen wat voor jouw bedrijf en doelgroep het best zal werken. Mail me op info@studio-vici.nl of gebruik het contactformulier. Zo gaan we samen aan de weg naar het buitenland timmeren voor jouw bedrijf.

België, hreflang, ranking, SEO, vindbaarheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

  • Telefoon

    0115-78 51 47
  • E-mail

    info@studio-vici.nl