Privacyverklaring verplicht

Heb je al een privacyverklaring op je website, en voldoet deze aan de Europese regels?

In een privacyverklaring wordt aangegeven hoe je omgaat met de gegevens die je verzamelt, de gegevens van bezoekers van jouw website. Overigens geldt dit ook voor de gegevens die je offline verzamelt, telefonisch of via brief, van je klanten bijvoorbeeld.

AVG, cookies, GDPR, privacyverklaring

Lees verder

Cookies en de Cookiewet

Wat zijn cookies en wat doen ze? Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens een bezoek aan een website op de computer wordt opgeslagen.

Soorten cookies en de Cookiewet

Er zijn 3 soorten cookies met elk andere functionaliteit, en ook andere regels voor het gebruik ervan:

AVG, cookies, cookiewet, ePV

Lees verder

Waarom HTTPS belangrijk is

Je doet er goed je website(s) te beschermen met HTTPS, zelfs als ze geen gevoelige gegevens verwerken, zegt Google’s Kayce Basque in haar blogbericht van 12 mei 2017.
Je voorziet hiermee in belangrijke beveiliging van data, en in integriteit. Goed voor zowel je website als voor de persoonlijke gegevens van je bezoekers. HTTPS is bovendien een belangrijke nieuwe eis die tegenwoordig gesteld wordt aan veel moderne functionaliteiten op internet.

In het kort:

  • Het maakt je website veiliger voor zowel site-eigenaar als bezoekers
  • Google waardeert veilige websites hoger en geeft ze een betere ranking dan onveilige sites

https, SSL

Lees verder

Ben jij de eigenaar van jouw .nl domeinnaam?

Wie is eigenlijk de officiële eigenaar van jouw nl domeinnaam?

Dat lijkt misschien een vreemde vraag. Als je de registratie van je .nl domein (meestal ook de url van je website) zelf hebt gedaan, dan heb je vast wel je eigen naam ingevuld en ben jij (of is jouw bedrijf) de eigenaar van je nl domeinnaam. Maar wat als je de registratie door iemand anders hebt laten doen, bijvoorbeeld je webbouwer of je hostingprovider? Hoe weet je dan zeker of jij de eigenaar van jouw nl domeinnaam bent? Dat het domein echt van jou is?

domein, domeinnaam, eigenaar, houder, tennaamstelling, whois

Lees verder

Google Mobile First

Wat is de Google Mobile First index?

Google is bezig aan de uitrol van hun nieuwe Google mobile first index. Dit betekent dat Google de zoekresultaten gaat rangschikken en tonen op basis van de mobiele versie van websites, zelfs als de resultaten worden getoond aan desktop-gebruikers. Vraag jij je ook af hoe dat allemaal zal werken? Hieronder vragen en antwoorden.

Wat verandert er met de Google mobile first index?

Omdat meer en meer zoekopdrachten via mobiele apparaten worden gedaan, wil Google dat de zoekresultaten hiermee overeenstemmen, om zo de meerderheid van hun gebruikers zo goed mogelijk te bedienen. Dus mensen die via mobiel iets googlen.

Google, mobiel, mobile first, responsive, zoekresultaten

Lees verder

Waarschuwing bij onversleutelde sites in Chrome

“Google begint in januari 2017 met het tonen van een waarschuwing bij onversleutelde sites in Chrome. Wie vanaf januari probeert in te loggen op een website die geen versleuteling aanbiedt, krijgt een waarschuwing in de adresbalk te zien. Later wordt de waarschuwing getoond bij alle websites zonder versleuteling; het is nog niet bekend wanneer dat gebeurt.” Zo meldde de NOS onlangs.

Wat betekent dit voor eigenaren van onversleutelde sites

http waarschuwing chromeHeb je een login-mogelijkheid voor je bezoekers, of een web shop, dan had je waarschijnlijk al encryptie. Misschien heb je alleen een contactformulier, en geen versleuteling. Dan komt er dus, als je geen versleuteling toepast, vanaf 1 januari in Chrome een waarschuwing op jouw site. En als je bezoekers op geen enkele manier iets kunnen versturen via je website, komt er in een later stadium toch óók bij jouw onversleutelde sites een waarschuwing in Chrome.

https, SSL

Lees verder

Google Featured Snippets, een nieuwe SEO kans?

Wat zijn Google Featured Snippets of Uitgelichte Fragmenten?

google featured snippets olympischFeatured Snippets zijn korte samenvattingen van antwoorden op zoekopdrachten, die in de Google zoekmachine gesteld worden. De snippets verschijnen alleen als er letterlijk een vraag wordt ingetikt. Dus niet bij de zoekwoorden ‘olympische medailles’ maar wel bij de zoekopdracht ‘wat zijn de olympische spelen?’. Google kiest dan het antwoord wat daar het beste bij past, meestal uit de top 5 van de organische zoekresultaten. Het antwoord komt dus niet uit de database van Google zelf, maar uit websites van derden. In Nederland worden ze ook Uitgelichte Fragmenten genoemd.
In Nederland is het relatief nieuw, maar het bestaat al langer.

Het waarom van Featured Snippets

Google heeft als doel om relevante zoekresultaten te leveren voor je zoekopdracht, omdat het gebruiksgemak van de eindgebruiker centraal staat.

Wanneer we opmerken dat een zoekopdracht een vraag bevat, detecteren we op programmatische wijze pagina’s die de vraag van de gebruiker beantwoorden.
– Google over Featured Snippets

Wat heb je aan Google Featured Snippets als site eigenaar?

Featured Snippets, Google, SEO

Lees verder

Moet ik AMP hebben? Wat is het?

AMP, wat is dat?

Moet ik AMP hebben voor mijn website? Wat is het eigenlijk? Soms hoor of zie je opeens weer iets nieuws langskomen uit de hoge hoed van Google. Je vraagt je dan af of je dat nodig hebt voor je website. Hoog in de zoekresultaten verschijnen willen we natuurlijk allemaal. De vraag is alleen, op welke manier werkt dit het beste voor jouw site.

AMP betekent Accelerated Mobile Pages. Het AMP Project is een open source initiatief met als doel content te bieden die is geoptimaliseerd voor mobiel, en die overal supersnel laadt. Het komt erop neer dat een AMP-pagina een uitgeklede versie is van een gewone pagina, zelfs de uitgeklede versie van een responsive pagina. Want behalve de tekst, opgemaakt volgens een standaard thema (dus niet met de kleuren en lettertype’s van jouw website) blijft er niet veel over. Geen formulieren (om in te schrijven op de nieuwsbrief). Geen knopjes om te delen op social media. Ruimte op te reageren op een blogbericht is er niet. Youtube filmpjes zijn er niet, geen afbeeldingen, enz. Het ‘strippen’ van de website gebeurt namelijk door dynamische elementen weg te laten die de laadtijd van een pagina vertragen.

Als er ‘weer iets nieuws’ is van Google moeten wij, als website-eigenaren en -bouwers, ons toch verdiepen in de nieuwigheid. We moeten beslissen of we er belang bij hebben en rekening mee moeten houden. Want Google is nu eenmaal dé zoekmachine (gevolgd door Bing/Yahoo). Dus moet ik AMP hebben, of is het niet relevant voor mij?

accelerated mobile pages, AMP

Lees verder

E-mail adres op website

Het e-mail adres op je website, hoe werkt dat?

e-mail adres op websiteGisteren kreeg ik de vraag: “Waarom werkt het e-mail adres op mijn nieuwe website niet? Mijn man kan mij geen mailtje sturen vanaf mijn site.”

Na wat doorvragen wordt het duidelijk. Het e-mail adres bestaat, de links zijn in orde, en de e-mail werkt wel. Deze dame en ik kunnen allebei op het e-mail adres in haar website klikken en dan een mailtje versturen.
Het ‘probleem’ is dat de man van deze dame geen mailprogramma in gebruik heeft op zijn computer, zoals bijvoorbeeld de mail app in Windows 10, of het programma Mail in een Mac.

captcha, contactformulier, klikbaar e-mail adres, recaptcha, spam

Lees verder

Een website met maar 1 pagina

Smaken verschillen. Of je een single page website mooi of handig vindt als bezoeker, daar valt over te discussiëren. De een vindt het niet fijn om steeds te moeten scrollen, de ander juist wel. Is een website die uit 1 pagina bestaat overzichtelijk of niet?

Jouw boodschap voor de bezoeker op 1 pagina

website met 1 paginaEn voor jou, als eigenaar van een website? Is een one page design dan handig? Kun je met die ene pagina de boodschap van je bedrijf of organisatie overbrengen aan je bezoekers? Hoe zit het met de SEO van zo’n website?
Het antwoord op deze vragen komt vooral terug bij de centrale vraag voor elke website: wat is het doel van de site, wat moet de website voor jou doen.

design, single page

Lees verder

Contact

  • Telefoon

    0115-78 51 47
  • E-mail

    info@studio-vici.nl